متریال دیزاین زبان طراحی گوگل

طراحی متریال یا متریال دیزاین چیست؟ طراحی استاندارد گوگل در اندروید

در پست اول قصد دارم راجع به متریال دیزاین صحبت کنیم. الان هر پروژه‌ای که بیرون تعریف میکنن حتما تقاضا دارند که طراحی متریال باشه.

همه هم اذعان دارن که متریال دیزاین فقط یکسری قواعد هستندکه باید رعایت کرد. این حرف درسته ولی دردی از ما دوا نمیکنه. اگر دوست دارید این قواعد و استانداردها رو ببینید میتونید به این لینک سر بزنید.

اما واقعیت اینه که دونستن این قواعد لزوما کمکی به ما برای طراحی نمیکنه. ما نیاز داریم بدونیم از کجا شروع کنیم. قبل از اینکه به این بحث برسم یک مقدار راجع به ماهیت متریال میخوام صحبت کنم.

فلسفه متریال دیزاین از اینجا اومد که گوگل تصمیم گرفت برای رقابت با اپل یک زبان طراحی جدید طراحی کنه که به کاربر حس واقعی بودن بده. کاربر با انتخاب یک button حس واقعی کلیک کردن داشته باشه.

برای این منظور گوگل یکسری قواعد رو در نظر گرفت. مثلا وقتی در یک نقطه خاص از یک button کلیک میشه یک سایه کمرنگ از همون نقطه به کلِ button گسترش پیدا میکنه. این عمل این حس رو به کاربر میده که واقعا عملی صورت گرفته. کلیکی انجام شده.

همین مساله رو به تمام بخش‌های دیگه هم تعمیم بدید. مثلا در طراحی لایه‌ها، باید به نحوی سایه‌ی لایه‌ی بالایی روی لایه‌ی پایینی بیفته که کاربر احساس کنه این دو لایه واقعا دو لایه فیزیکی هستن که روی هم قرار گرفتن.

 

اما چطور میشه متریال طراحی کرد؟ چطور میشه این قواعد رو رعایت کرد؟

متریال دیزاین از اندروید ۵ به بعد معرفی شد. از ابتدا هم قرار نبوده که متریال روی نسخه‌های قبل‌تر ظاهر بشه. وقتی نسخه جدید سیستم عامل میاد امکاناتی رو همراهِ خودش میاره که با این نسخه سازگاره. و به نظر من تلاش برای سازگار کردن این امکانات با اندروید‌های قبلی کارِ درستی نیست. حتی گوگل هم بسیار به تولید کننده‌هایی مثل سامسونگ و LG و… فشار میاره که نسخه‌های جدید اندروید رو برای گوشی‌های قدیمی هم قرار بدن. ولی شرکت‌های تولید کننده گوشی برای فروش نسخه‌های جدیدتر معمولا این کار رو انجام نمیدن و یا با تاخیر زیاد آپدیت هارو منتشر میکنن. وگرنه مثلا یک پرچم دار که در دو سالِ قبل عرضه شده به راحتی میتونه آخرین نسخه سیستم عامل رو پشتیبانی کنه.

این همه صحبت کردم که بگم ما به عنوان توسعه دهنده باید برنامه‌ای بنویسیم که روی اکثر گوشی‌ها به یک شکل اجرا بشه. اما کار انقدر هم دشوار نیست. هم خودِ گوگل و هم افراد مختلف از سراسر دنیا کتابخونه‌هایی رو معرفی کرده‌اند که به کمک اون‌ها میشه طراحی متریال رو روی اغلب گوشی‌ها انجام داد.

این همه حرف زدم که بهتون اطمینان بدم برای طراحی متریال نیاز نداریم بدونیم مثلا فاصله طولِ سایه‌ی لایه بالایی روی لایه پایین باید ۱sp باشه. چرا که اساسا قرار نیست ما این کارها رو انجام بدیم. ما تنها از کتابخونه‌هایی که برای طراحی متریال معرفی شده استفاده میکنیم.

به مرور بیشتر آشنا میشیم ولی مثلا به جای listview از recyclerview استفاده میکنیم و مقادیری رو براش در نظر میگیریم که اون سایه‌ای که عرض کردم رو روی لایه پایینی خودش بندازه و حالت متریال (ماده) داشته باشه.

در نهایت

پس از این به بعد به بررسی کتابخونه‌هایی میپردازیم که از زبان طراحی متریال استفاده کرده‌اند. بغیر از کتابخونه‌های استاندارد گوگل به سراغ کتابخونه‌های دیگری هم خواهیم رفت که اپلیکیشن ما رو بیش از پیش چشم نواز خواهند کرد.

5 دیدگاه برای “متریال دیزاین زبان طراحی گوگل

  1. واقعا این طراحی متریال برای من سخت شده، کلاً با مفهومش خوب نمی تونم ارتباط برقرار کنم، ولی این که گفتید کتابخانه مخصوص داره، یکم خیالم راحت تر شد.
    مطلب خوبی بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *